In het onderdeel Markt vind je een heel belangrijk onderwerp van je bedrijf. Wie zijn eigenlijk je beste klanten en hoe haal en houd je ze binnen? En waar kunnen de klanten ook kopen om hetzelfde resultaat te bereiken? Hoe kies je de juiste klantengroep? Moet je marktonderzoek doen, en hoe doe je dat dan?

Natuurlijk gaat dit onderdeel ook over marketing. Welke acties kun je ondernemen om jezelf of je product te verkopen? Hoe ga je aan promotie doen, welke promotie is effectief voor jou en welke vorm van marketing past bij jou, bij je dienst en bij je klant?

  • Hoofdstuk 3:   Wat ga je verkopen?
  • Hoofdstuk 4:   Hoe koopt een klant
  • Hoofdstuk 5:   Wat is je doelgroep?
  • Hoofdstuk 6:   In welke markt opereer je?
  • Hoofdstuk 7:   Extra manieren van kijken
  • Hoofdstuk 8:   Sterke en zwakke kanten van je bedrijf in de markt
  • Hoofdstuk 9:   De markt onderzoeken kan je zelf
  • Hoofdstuk 10: De presentatie van je bedrijf

 

Marktonderzoeken

1. De Rabobank geeft via haar studie: Cijfers&Trends goede branche-informatie uit. Via onderstaande link is deze informatie direct te vinden.De Rabobank heeft per branche nog meer en vooral ook meer cijfermatige informatie beschikbaar. Heb je daar over jouw branche behoefte aan, vraag dan of je de beschikking kan krijgen over deze extra informatie! www.rabobank.nl
2.Informatie over de detailhandel vind je via www.detailhandel.info.nl.
3. Bij het CBS, Centraal Bureau voor de Statistiek, is veel te vinden, zie www.cbs.nl  en CBS statline.
4. De Kamer van Koophandel is een ingang naar veel informatie, ook informatie over –en van- andere instellingen. Hier de link naar hun pagina over branche-informatie: www.kvk.nl
5. De site ‘Bedrijfsinformatiebronnen Nederland geeft informatie over verschillende branches: www.bibn.nl.

De product-markt-combinatie (PMC):

.

Een voorbeeld SWOT-model:

.